AMELINA 7 MÅNADER

Hemkommen efter en skön spa helg. Amelina har uppfört sig bra och inte varit extra knällig, ätit bra och sovit bra på nätterna så jag har inget att klaga på! Men skönt att vara hemma, ett minus med resan var att jag hade glömt min telefon vid SALE (sällan jag tappar/glömmer/söndrar mina telefoner), så jag hade ingen, och Deas telefon slog av i lördags på förmiddagen. Så vi var kort sagt utan telefoner. Men skönt ändå på ett sätt. När vi körde hem på motorvägen kom Linn&Rob körande vid sidan av oss med en lapp i fönstret var det stod: KÄRKKÄINEN?
Vi svarade genom en tumme upp. Sedan kom vi på att vi inte hittar dit men hittade varken penna eller papper att skriva åt dem, men efter en stund kom dom körande vid sidan om igen med en ny papper i vindrutan där det stod:
HITTAR NI? Vi skakade på huvuden och pekade så de skulle köra om och fram kom vi. Det finns alltså andra kommunikationssätt än telefon.

Annars så fyller Amelina 7 månader idag och det är ofta folk som frågar vad vi gör på dagarna så nu tänker jag berätta lite om våra rutiner. Vi vaknar oftast mellan 06.30 och 07.30, då ligger vi och busar i sängen en stund  om hon inte är vrål hungrig. Sedan stiger vi upp och jag lagar gröt och hon väntar i sin stol eller på golvet. Efter det tvättar jag henne och lägger på henne kläderna. Sedan vill hon oftast sova runt 9 så då dricker hon mjölk och somnar, helst i vår säng eller utomhus. Då hon vaknar leker vi en stund på golvet eller busar på annat sätt, mellanmål får hon när hon blir hungrig. Oftast banan, äppel eller päron, men köper också färdiglagda burkar med t.ex. persika eller andra frukter som man inte köper lika ofta. Runt en 12 tiden äter hon sitt första salta mat som är kött, potatis/ris/pasta och grönsaker. Jag försöker laga så mycket jag kan, iaf. alltid köttet men t.ex. blomkål och broccoli brukar jag köpa på burk. Efter hon ätit blir hon trött och sover 40 min - 2 timmar men oftast på kortare sidan. Hon sover varje dag åtminstone en gång ute. När hon vaknar efter sin eftermiddagslur brukar vi gå ut med vagnen en bit, åka pulka eller vara inomhus beroende på väder och vind. Vi har ju nästan varje dag nånting vi skall ha gjort, som besök hos någon eller så. Mellanmål och ett till salt mat äter hon igen före hon går på en kvällstur ca 5 tiden. Den är ofta kortare, ca 30 min. Lite före 19 får hon sin kvällsgröt och sedan är hon uppe så länge hon orkar, oftast blir hon trött runt 19.15, då får hon mjölk och jag lägger ner henne med hennes kramis och då är det godnatt. Oftast sover hon hela natten. Dessa rutiner har vi haft ända sedan hon började äta fast föda, alltså ca 4 månader och jag tycker det är på alla sätt bra med rutiner och fasta tider, man kan ju liksom planera in allt lättare då och vet när hon är hungrig, när hon är trött osv. Hon ålar sig fram på golvet och det går snabbt, hon har även börjat dra knäna långt under magen och försöker trycka upp sig på armarna på samma gång, så hon övar väl på att börja krypa men jag tror nog det är en bit till det ännu. Hon har 3 favoritlåtar som hon alltid blir glad av, hon  skrattar (jag vågar nästan säga alltid) när man sjunger och gör en löjlig dans till, speciellt om det är hennes pappa som gör det. Fråga gärna om det är nånting ni funderar på.

Och ja, jag går och lägger mig nu.

Inga kommentarer: