SÅ VAR DÄR ETT HUS

Idag var då dagen då taket skulle lyftas på huset och jag kan säga att det var minst sagt spännande. Jag var rädd att taket skulle gå av på mitten, falla ner på någon eller nånting skulle hända med lyftkranen. Men allting gick vägen sist och slutligen. Pappa som är van vid att bygga på dethär sättet gav lyftet betyget 7 eftersom de stötte på några problem och det inte gick helt felfritt. Jag skall lägga in några bilder, kvalitén på bilderna kan vara lite si så där eftersom jag inte ville fota med systemkameran utan tog den vanliga digikameran ist. och många bilder får ni stå ut med. Amelina och Vilda var med till en början, hehe.




Nåja, lyftkranen kom och killarna (som besod av sambon+far, min pappa och Chrille) började ställa igång. Plockade bort saker som var i vägen och band fast banden från lyftkranen runt taket. Sedan testade de några gånger och band om, det fick nämligen inte komma så stor böjning i taket.

BÖJNING?


Sedan lyfte de taket och flyttade det till sidan där det hängde i ca 1 timme sålänge de svängde upp och spikade fast väggarna.


DANSGRUPP?

Jag trodde jag valt bra ställe att stå och titta på, jag stod nämligen i garaget då, och hur skulle taket kunna falla där liksom? Då blåste det lite och dong kom taket i garaget och det knakade och brakade, men lyftkrans gubben band fast det bättre så det var ju inte så farligt. Plus att det lät mycket högre för oss som stod i garaget när det var åvanför oss. Men fortfarande: SPÄNNANDE.

När alla väggar var på plats och fastspikade skulle taket då lyftas på sin plats.

FRAMIFRÅN
det var här de stötte på ett litet problem när taket for ner sista biten lite för fort men även det fixade sig efter några funderare

snett bakifrån

Här är vardagsrummet och köket och där blir det sluttande tak


Vi har fått höra många kommentarer om huset som ex. "vad lågt det är" och "alltså... ni böri som att laga taket!?". Men egentligen är det ju lättast att göra såhär om det går, så måste man inte klättra lika högt som om man lagat väggarna först osv. Publik hade vi också idag, grannar, villagrannar och andra nyfikna. Det visade sig att taket vägde 5 ton. Nu blir det nog snart sovdags för oss. Sambon åkte derekt från jobb till bygget, halv 4 började de lyfta och halv 8 var allt klart.



3 kommentarer:

Anonym sa...

åh va spännan he va ti läsa å si bilder :) siir ju riktit bra ut! ska bli roligt ti si e LIVE nästa gang ja kommer tid :) kram pamela

Anonym sa...

va snyggt hus ni får :) // Jennica

Mia sa...

Tack, o pammen: KLABBI HE