INDUKTIONSHÄLL?

Tänkte börja med att fråga vad google + är för nånting? Väldigt lik facebook men även facebook har blivit komplicerat.

Idag har jag varit på barnloppis. Ja vad skall man säga, Amelina fick ett par gummistövlar och regnkläder, ville ju inte köpa nånting som skall vara upp efter kroppen men gummistövlar o sånt är ju sådant man behöver och som ändå bara kanske kan användas en säsong och sen behövs större. Mer åsikter om loppis tänker jag inte komma med så då har jag inte sagt ngt heller.


 I fredags var vi och bestämde när köksinredningen skall komma, och gick egenom varje rum skåp för skåp låda för låda. Så nu är allt beställt och kommer att komma vecka 42/43. Så fick jag veta att det finns nåt som heter induktionshäll, jäkligt bra påhitt måste jag säga. En sådan tog vi såklart. När jag läste egenom texten på wikipedia fann jag ord som magnetfält, inducerar, magnetisk hysteres, friktion och ferromagnetiska. Så lättare sagt, du kan lägga på en platta på full värme och ha handen på utan att du bränner dig, men strax du lägger på en kastrull kokar vattnet och plattorna slocknar även om du inte rört dem på en stund. Såklart måste man ha speciella kastruller för sådana plattor, det skall fastna magnet på dem blev vi lärda. Så vi måste först och främst byta ut alla kastruller och stekpannor.


5 kommentarer:

Annika sa...

vi har en sån spis. superbra, speciellt då man har småbarn i huset :)

Mia sa...

Jo ja tänkt just de, alltså tänk att ja int har visst att de fanns. Men man lär sig nå nytt varje dag! :)

Annika sa...

ja men då var det ju en trevlig överraskning. Jag visst int att man måste ha skild kastruller och stekpannor, så stod och bannades en lång stund över att den int kom på nå utan bara blinka och for av, men sen kom ja på att våra gamla int funka. Men de flesta nya med bra kvalitet är anpassad för just magnetplattor å. Säkert alla nya hackmans t.ex :)

Helena sa...

En sån spishäll har vi också tänkt oss i huset. De verkar skitbra, särskilt när man har en förvirrad sambo som glömmer att slå av plattan :)

Anonym sa...

Vi har också induktionshäll... men vi hade den turen att alla våra kastruller passade. Det är en skilld symbol på om de passar...kolla upp det före du köper nytt.