KUUKKA!?!?!?

Nej, det är verkligen inte som det låter det är bara Amelina som lärt sig ett nytt ord, tyvärr säger hon det lite fel så det kan misstolkas. Idag sprang hon (okej, gick snabbt) runt här hemma och pekade på nånting jag först inte visste vad var och ropade kuukka/kuukko, flera gånger. Ja tänkt att nej nu ser hon nog i synen men nej. det var en fluga på väggen som hon sett, så hela dagen har vi sett kuukka-r, alltså flugan! När jag var i jobbet berättade mamma att Amelina hade gått efter flugorna hela kvällen och försökt gulla med dem (alltså säga aaaaa och luta huvudet mot dem) såklart hade ju flugorna hinnat flyga iväg men tanken! Då hade mamma kommit på idén att börja döda flugorna, Amelina hade tagit illa upp och börjat gråta krokodiltårar, vilken djurvän alltså!

När ja kom hem från jobbet frågade min mor vad jag tänkte göra 
Jag ba: blogg o läsa en bok kanske, 
Mamma: ... läsa en bok ... Ja kan int föreställ mej hur e ser ut när du läser en bok
Jag: Kom till vardagsrummet så kan ja vis. (tar plats i soffan och börjar "läsa".)
Mamma: Ja kuna just tänk he o, int kan du ju se nå här i mörkret.

De va ju int meningen att ja sku läsa på riktigt, måste bara kolla hur det skulle kännas. Men faktiskt så lånade mamma en bok åt mig senast hon var till bibban, som varken var en pekbok eller handlade om inredning. Hade dock tänkt mig en liten tunnare variant:


Nu har jag redan kommit till sidan 23. Utan att ha läst slutet och mitten först har jag helt regelrätt startat från början. Men jag läser ju bara pratbubblorna, alltså allt som är innanför "" tecken. Så jag måste säga att jag vet inte riktigt var personerna i boken är men en tror jag skall hängas. Varför kan det inte finnas innehållsförteckning i en bok? Jag vet nämligen att det kommer att handla om när en dam är på ett fartyg och skulle ju gärna då börja läsa därifrån. Kanske jag mittiallt blir så duktig att jag kan läsa lika mycket böcker som Ellen?


2 kommentarer:

Maja sa...

Haahaa! Min kaveris båån tjuter lycklit "KUK! KUK! KUK", he betyder UT! Åså har di en katt som enligt hennar heiter "KUKEN" (Pysen). Liti svårt ti hald pokka ibland :)

Mia sa...

Haha, ja visst ere! Men som fammo min sa när Amelina ropa KUUKKA "di lär se na nyyt hejla tin" :D