BOSTADSMÄSSAN

Efter jobbet åkte vi iväg till bostadsmässan i hopp om att få lite idéer till slottet, och visst fick vi det. Både de som var i det billigare laget och de som var snäppet dyrare. Sen fick man ju vissa idéer som man kom på för sent, som att det skulle ha varit 2 färger på huset (som vi tänkt innan) och att vi skulle ha haft pulpettak (som jag velat hela tiden men som sambon fick mig att avstå ifrån pga. att jag får bestämma allt annat, nu vill han själv ha sånt tak). Jag såg ett hus som jag älskade, både till utsidan och till insidan. Det var mörk inredning och jag kom fram till att vi kommer att ha det också, jag tycker att om man har vitt så skall man ha en speciell stil i det hela, ex. fransk lantstil. Men då skall man ju helst ha det i hela huset också och inte bara ha lite här och lite där och en grej här och var av den stilen, och det innebär väl även mycket krims krams vilket jag hatar. Som jag tidigare nämnt (säger det igen, för sista gången): jag har alltid tänkt angående detta husbygge:
  • Vi kommer inte att flytta in förrän varje liten list är på plats, det blir så lätt att det lämnar där länge om man inte har det klart. Plus att vi har ju ställe att bo på tills det är klart, och som vissa av er kanske vet så bor vi ju så billigt man kan bo nu så no stress!
  • inga prydnader. okej, jag ändrar mig. få prydnader. Tavlor, några ljus, några blommor kan jag tänka mig att ha fram. Men inget extra.
  • Inga extra möbler, inte ett enda vitrinskåp som står på golvet (de finns som köksskåp), inga bokhyllor, några vanliga hyllor om behovet finns, kanske vardagsrumsbord. Vadsomhelst för att det inte skall se trångt ut, jag vill ha det luftigt!
  • Inga gamla möbler i nytt hus tack. Alla sängar, soffor, matbord, tv-bord, databord och små-bord som vi har nu: HEJDÅ! Vid närmare eftertanke kommer vi inte att ta nånting i möbel väg härifrån, vill inte ha det över möblerat.
Nu är dethär ju bara vad jag tycker, var och en får ju ha sina egna åsikter. Vissa tycker säkert att det blir stelt och så men som sagt, alla tycker vi olika och bra är väl det.

Tillbaka till bostadsmässan. Jag fick idéer och såg mycket vackert. Men på ett sätt var det svårt för mig att ta ideer från ett glas-hus på 220 m2, allt där var så stort och att se 5 terrasser i ett och samma hus där det var möbler på varje fick mig att tappa koncentrationen. Men visst skulle det ha varit lätt om man själv hade ett så stort hus och kunde ha en tandläkarmottagning i huset men nej, jag hade svårt att sätta mig in i situationen. Men man kunde alltid titta på golvet, väggarna och taket och se färgkombinationer. Men man vet iaf. att det var inget billigt i husen. I slutet fann vi faktiskt några city-hus som var helt vanliga och inte överdrivet dyra, men då tyckte man ju att det inte var ngt speciellt med dem heller. Tänk att man sällan är nöjd?

Det bästa jag hört på länge hörde jag av guiden i bussen (OBS! jag har aldrig varit bra på engelska så jag skriver säkert fel men ni kanske fattar, guidens engelska var det heller inget fel på, men själva grejen) :
Guiden: Is there any english speakers in the bus?
(ingen markerar=nej, det finns inga som pratar engelska)
Guiden: Okey, there isn't any english speakers. Then it's only swedish and finnish.

Jag storflinade och svor lite åt sambon över dumheten. Varför säga det sista på engelska när ingen talar engelska??

bilden är inte från bostadsmässan men jag gillar stilen

sånhär skulle vi vilja ha, möjligen infälld i terassen. På tal om det så beställde vi virke till terasssen idag, 67m2 blev den, det må räcka

mitt favorit

absolut inte min favorit

vanligt, snyggt city hus

och bostadsmäss området, vi började glatt och tänkte vi skulle orka kolla alla men nej,


PS. Idag fick jag äntligen mina två klänningar och min bh som jag beställde på internet. Allt passade, många har undrat hur jag vågar beställa en bh från internet och utan att ha provat den? Därför att: det går att skicka tillbaka om den inte passar OCH inte skulle jag våga betala 50euro för ngt jag inte tror passar. hehe

Inga kommentarer: