FRÅGOR OCH SVAR

Alexandra:

Härligt att ni snart får flytta! Jag har inte hängt med riktigt bra här på bloggen men har inte husbygget gått ganska fort för er? Hurudant hus har ni och hur "färdigt" var det då ni själva började jobba på det?

Lycka till med flytten och njut riktigt ordentligt av ert nya, fina hus!


Jo, husbygget gick ganska fort med tanke på att vi började bygga i Maj 2011 och flyttade in till Lillajul, så det är ju ca 7 månader. När vi flyttade in fattades glaset som skall vara på tapeten mellan köksskåpen och el-uttagen som skall vara på glaset, en lavoar i wc:t och lampa där. Ett fönster (som är mellan köksskåpen) kunde vi inte heller lista runt men annars var allting på plats. Jag hade alltid tänkt att jag vill ha allt klart när vi flyttar så man inte måste stressa med det när man flyttat plus att det är så lätt att det lämnar ogjort om man inte gör det med det samma. Det är ju kanske inte möjligt för alla att flytta när man är helt färdig men med tanke på hur vi bodde tidigare hade vi ingen brådska att flytta. Det är ju en helt annan sak om man t.ex. bor på hyra eller själv säljer det man bor i.

Vi gjorde allt själv från grunden med STOR hjälp av min pappa och sambons pappa. De byggde på kvällarna och helgerna eftersom de såklart hade egna jobb att sköta. Min pappa har en byggnadsfirma så på det sättet fick vi ju tillgång till alla verktyg och han visste ju hur man skall bygga så det var inte mycket funderas mellan varven heller utan det flöt på jättebra en sak efter den andra.

Ritningen på huset är från Hartmans men vi har gjort små ändringar, som att göra nåt rum större, ta bort ett rum och ändra på köket. Det är 131m2 och det tycker jag är mycket passande för 2 vuxna och ett barn. HÄR finns ritning mm.


Anonym:

Vet ju att man inte ska fråga om pengar och du behöver absolut inte svara på detta, men skulle vara intressant att veta ungefär hur mycket själva husbygget blev att kosta? Alltså endast huset, inte med möbler, tapeter, kakel och sånt. Vet ju att ni gjorde en hel del själva så skulle vara kul att se lite hur mycket det skijler på att göra mycket själv (vet ju att det kan ändra också beroende på hur mycket man gör och vilka material man har osv.) och beställa färdigt tex.

ELLER om du inte vill svara direkt vad det kostade att bygga så hur mycket uppkattar ni att ni sparade in på att göra en del saker själv?

Kan ju vara en svårt fråga att svara på kanske, men skulle som sagt vara intressant att veta (dendär dagen man själv ska börja bygga). Och du måste ju absolut inte svara om du inte vill!

Oj hjälp, det var verkligen en knepig fråga att svara på, dels för att jag ju såklart inte vill skriva våra skulder på bloggen och dels för att jag själv inte vet exakt vad det kostade. Men jag skall skriva så bra jag kan och som tur så finns ganska mycket på internet! men HÄR finns priset på huset (92 000) samt allt vad som hör till det priset, alltså monteringsinnehållet. Till priset hör alltså inte grävning, el, vvs, värme, ventilation och avlopp. typ, ni ser ju iaf. vad som hör till, det som inte finns på den listan kommer det alltså extra utgifter för. Och sen är det ju såklart inredning och vad man gör för val av tapeter/kakel/masiner extra saker (som för oss t.ex. stenväggen). När vi pratade med han som sålde huset åt oss frågade vi faktiskt hur mycket man ungefär sparar med att bygga själv och han svarade ca. 45-50 000euro beroende då förståss på husets storlek. Eftersom ett större hus såklart kräver mer arbetstimmar. Hoppas att du lite fick svar på det du undrade, fråga annars upp för jag svarar så bra jag kan och vågar! Frågan var inte så hemsk att svara på nu sist och slutligen eftersom det fanns så mycket information på internet men tack ändå för att du frågade!

Anonym:

Jag är också intresserad av penga frågan, även om det är tabu att tala om det ;) Hoppas du åtminstone kan säga lite om priset.

Annat jag också funderar över hur ni bestämde er för hur stort huset skall vara, alltså kvadratmässigt och rum antal. De e ju rätt svårt att förutse framtiden och vilka behov man har då.

Hur är det med utsidan av huset, alltså trädgården. Har ni alls planerat den ännu, och isåfall hur gjorde ni? Vem tog ni hjälp av och hur bestämde ni er för vilka buskar ni ville ha :D kanske inte så intressant för alla, men jag vill gärna veta också hur man planer utsidan av huset, det e ju också viktigt :)

Och förstås vill man se bilder på allt, precis allt :)

Priset svarade jag ju på åvan så bra jag kunde, eller egentligen länkade jag ju bara till en sida som för allmänheten finns på internet så jag ansåg inte att det var nåt som är "privat". 

Det var jättesvårt att bestämma sig för hur stort huset skulle bli, vi tänkte hela tiden att det skulle vara mellan 130-150 m2. Och det blev ju det mindre alternativet men jag tycker som sagt att det är väldigt passande. Från början var det ritat in 4 sovrum men vi tog ju bort ett. Dels för att vi ville ha stor yta i köket och vardagsrummet och dels för att vi ansåg att det var för många. Vi behöver ju bara ett sovrum på var, alltså 2, men vill ändå ha ett datarum/spelrum/extrarum. 2 s.k. "extrarum" skulle kännas för mycket och ett skulle löpa stor risk för att bli bortglömd eller bara ha massa skräp i. Så med 3 rum får vi ut mest av det PLUS att vi kan laga ett fjärde rum om vi nångång i framtiden tycker att vi behöver vårt nuvarande extrarum till annat och då behöver ett nytt! Det är bara att spika upp en till mellanvägg och köpa en dörr.

Utsidan av huset är färdigt planerad ja, men vi har varken sått gräs eller växter där ennu. Det enda vi gjort är att vi har placerat ut stora och små stenar på två ställen i trädgården och där vet vi att vi nångång i framtiden kommer att ha nån form av blomarrangemang heheh. Vi tog hjälp av en trädgårdsplanerare från Sunds trädgård i Jakobstad men jag gissar att man får hjälp vid många blombutiker. Det kostade 60euro / timme + bensinpengar. Hon hjälpte med all planering av trädgården vilket var skönt eftersom mina fingrar inte är det minsta gräna, jag har så att säga noll koll på allt som heter växter. Jag kunde säga att här vill jag ha nånting som är grönt och som en boll och hon visade vad det var, och sedan fick jag säga färger och sånt såklart också. Hon ritade upp och skrev ner allt som vi planerade på ett papper så när den dagen kommer så vi vill göra utsidan, troligen nästa vår alltså, så har vi allt till pappers. Superenkelt om man inte vet så mycket om
blommor själv men ändå vill ha det snyggt! Och fast man vet hur man vill ha det är det ju alltid bra att höra en experts tips!


Tack så mycket för era frågor, hoppas att ni är nöjda med svaren, om inte så finns det ingen som säger att det inte är fritt fram att fråga när som helst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett riktigt bra svar faktiskt på min ekonomifrånga! Tackar för svaret.

Annars så har ni ett jättefint hus!