DÄRFÖR SLUTADE JAG

Ingen bör ta åt sig av detta inlägg för jag skriver endast som det var för mig och det betyder inte att det måste vara lika för andra och ingen ska känna sig dum. Som sagt, mina åsikter.

När jag rökte tror jag att det var i baktankarna hela tiden när jag skulle röka näst och ungefär vilken tid. Som det värsta exemplet var när Amelina somnat, då var jag säkert omedvetet inställd på att kring 8 tiden får jag ta mig en cigarett. När klockan närmade sig 8 måste jag ha en, om Amelina då var vaken tänkte jag bara att hon måste somna snart jag vill ha en cigg. Ännu värre om hon skulle sova på dagen och inte somnade. Om hon somnat och jag själv kände mig så trött att jag bara ville vila på soffan sålänge vägrade  jag somna förrän jag fått en cigg. Om sambon var hemma kunde jag ju röka när jag ville,typ efter kaffet, efter maten, efter och före promenaden och däremellan om jag ville. Och vilken idiot jag känner mig som nu i efterhand när jag ser det här framför mig hur jag faktiskt tänkte, men är huvudet dumt får man nångång lida för det också.

Alltså tänk hur mycket ett sådant beroende kunde styra mitt liv och på något sätt ha kontroll över det!? Jag kan inte fatta det riktigt förrän nu, fastän jag redan då tänkte att det måste vara fel. Det var ett måste och tydligen ganska viktigt sådant. Nu i efterhand förstår jag inte hur jag kunde tänka så som jag gjorde och hur jag kunde bli så beroende som jag trots allt var fast jag aldrig godkände det. Bara det att genast nåt gick emot mig kunde en cigg lugna mig lite, HA. 

Måste säga att det är skönt nu i efterhand att endast feströka och som jag tidigare sagt, ta en men inte aldrig köpa själv. Feströka tycker jag att är okej, men kanske jag nån dag vill visa att jag även kan sluta med det. Och jag hoppas att jag aldrig mer i livet blir beroende av något sådant onödigt som slutligen förstör och tar mer än det gör nytta. Exempel: 
  • nu hinner jag inte sitta ner i jobbet och ta det lungt på kaffepausen för jag måste röka och stressa in och ut för att sedan fortsätta jobba
  • vägra somna på kvällen innan jag rökt
  • stiga upp från kaffebordet flera gånger istället för att ha en trevlig stund med kompisar
  • kläderna luktar, gulnar och bilen ännu värre, tyvärr
  • man har alltid tid och pengar till att röka, man måste ha
Tack och godnatt. Och alla som röker skall göra det sålänge ni vill och kan.

Inga kommentarer: