DAG IS

Efter att än en gång vikarierat på ett dagis har jag börjar fundera på hur Amelina kommer att klara sig den dagen hon skall börja på dagis/ gå till en dagmamma. Det kommer att bli aktuellt i slutet av Augusti eftersom min mamma då börjar jobba igen. Vi kommer att om möjligt bara ha halv-dagvård (eller vad det heter), alltså försöka få våra jobbskiften olika så det inte blir en riktigt intensiv start för henne. Men jag tror att hon kommer att trivas med att leka med barn i hennes ålder för hon är inte den blyga typen och gillar att vara där det sker!

Hursomhelst så har jag gjort en viktig upptäckt. Lunchen i jobbet var över på högst 15 minuter, då hade barnen kunnat äta några tallrikar köttsoppa, bröd och druckit mjölk. När jag kom hem var det en aning annorlunda, Amelina  åt middag ca 45 minuter. Då räknas inget bröd, och hela portionen var inte uppäten (den var väl kanske lite stor kan vi skylla på). Ojoj, dagisbarnen har väl somnat under de 45min och andra behöver goda nerver för hon vill äta själv och vill helst inte bli matad. Om man lovar att dansa iväg till köket eller hoppa små grodorna eller låtsas rida på hunden kan hon gapa, bara för att det är kul att se det som kommer efteråt. Men iofs. äter hon oftast bättre om någon annan matar. Här hemma äter hon i sin takt, klockade en fattig riddare på 30minuter. För mig gör det inget för jag hinner ju städa bort i lugn och ro sålänge hon äter men jag gissar att på andra ställen kanske det inte är lika? Det skall väl ändå bli spännande att se!

4 kommentarer:

cattis sa...

där jag jobbar brukar lunchen vara runt 30 minuter och efteråt klär barnen av sig och går på wc före vilan. eftersom vi har en väldigt liten wc (gruppfamiljedagis i en vanlig lägenhet)så kan alla inte gå på på samma gång så ofta sitter de barn som äter lite långsammare kvar vid bordet och äter medans de andra barnen går på wc.

mimmi sa...

tror nog he e ganska individuellt från daghem ti daghem hede.. tär ja va på praktik på småbarnsavdelningen i höstas så satt di no ganska läng å åt, 30min åtminstone, å bånen fick äta i lugn och ro, själv elär med hjälp. å som cattis skriver jär ovanför så ere jo oftast blöjbyte å sånt som gällder inför vilan, å tå har jo "langsamma" bån liti mejr tid ti få sita å äta :)

he gar no bra för on, ska do si!

Mia sa...

Oj vad skönt att äta, och visst kommer det att gå bra :))

Mia sa...

PINSAMT. jag menar ju såklart skönt att HÖRA