Påskhäxor, påskägg och påskkort

Jag känner mej oerhört frustrerad, eller som Dea sku säg "fitti". Jag funderar vad meningen med påskkort och påskhäxor egentligen är? Förr, på min tid, var det så viktigt att gå påskhäxa, vara utklädd och ströva runt i Fagernäs med en kaffepanna dit folk lag godis efter att man givit dem ett fint påskkort som man hade kämpar med flera veckor i förtid, målat med många färger och lagt ner sitt allt på. ungefär. När man kom till ett hus gav alla man gick med, ett kort på var. Om man var 4 gav man 4 kort. men hur är det nu? Hit kommer påskhäxor, kaffepannan och sminket är lika som på gamla dagar. MEN, påskkorten. ett som är ca 5*5 cm stort, glad påsk står skrivet med en bläckpenna, längre ner på kortet är en gul boll som ska föreställa en kyckling + en orange trekant på den gula bollen som ska vara en näbb. Och det vill dom ha ett påskägg för, 4 stycken häxor och 1 kort = 4 påskägg. Det är det inte värt. Jag fick 4 kort och måste ge 8 ägg. sen slutade jag att öppna dörren och tog med mina resterande 4 ägg till Fagernäs där jag delade med mig till Made & Mathias, å Dea förstås. Det kändes mycket bättre än att ge åt ett par snorungar. okej, 2 "typer" som kom hit, de första, gillade jag, två killar som kom och gav fina kort och kunde säga annat än "glad påsk". Men av de 4 korten jag fick fanns inget som slår ett kort jag lagade i mina unga dar. Det föreställde 3 kycklingar, upphängda på 3 kors. (jag gick väl i bantan och hade missförstått dethär med att det var Jesus som korsfästes och inget annat) Kycklingen som hängde på mittenkorset sjöng "lalalala" och en annan ropade ut glad påsk. Sånt kort skulle ju vara kul att få. visst? så man ser att den man får kortet av verkligen försökt och funderat ut en mening med kortet.

Nåja, nog om påsk. heippa

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha. den var riktit bra.;) Kyckling på kors??:) He var kul att gå runt förr men ja var ju inte allti häxa kanske ja va sjörövare lr vad jag skulle föreställa men ja var lite blyg så ja vågade inte gå själv så mamma var oftast med. Men ja gjorde inga påsk kort. Om man ändå skulle få se ditt kort=)

Monica sa...

Du gick int i banta, du gick ju i dagklubben, i församlingshemmet. Klart att du visst vad det var frågan om på påsk. Du blanda bara ihop begreppen liiite :)

Mia sa...

men mamma de e sama sak att land som att int rikti fata. DOOOH